Kuka päättää mikä sopii katukuvaan?

Heipä hei. Sain tässä hiljattain tietoon, että Jyväskylän elävä kaupunkikeskusta RY oli lähestynyt erästä Jyväskylän ravintolaa seuraavanlaisella sähköpostilla

Hei.

Siisteysvalvontaryhmän syksyn katselmuksessa huomasimme, että julisteita oli niin ovessa kuin oven vieressä (tänään niitä oli vain ovessanne). Toivoisimme, että laittaisitte julisteet esim. kehyksiin. Näin ne olisivat edustavammat ja sopisivat katukuvaan paremmin. Konkreettisen ja siistin vaihtoehdon voitte katsoa (PAIKAN X) sisäänkäynnistä.

Siisteysvalvontaryhmään kuuluu: Tuula Smolander ja Jukka Piispanen kaupungilta, Kari Vatanen yrittäjä, Ismo Savolainen kiinteistöiltä sekä minä. Kierrämme satunnaisesti keskustan aluetta ja annamme huomioita puutteista jne.

Syysterveisin,
Jaana Juntunen
Toiminnanjohtaja
Jyväskylän Elävä Kaupunkikeskusta ry.

Vastaavia yhteydenottoja oli tullut aikaisemmin ainakin yhdelle toiselle ravintolalle.

Yhteydenotossa on kuitenkin pari asiaa, jotka pistävät ihmettelemään. Siinä puhutaan “siisteysvalvontaryhmästä”, johon kuuluu kaksi ihmistä kaupungilta. Siisteysvalvontaryhmä antaa huomioita “puutteista”.

Äkkiseltään luettuna ihmiselle tulee mieleen, että nyt on tullut joltain viralliselta taholta noottia, että asiat pitää pistä kuntoon. Kyse ei ole kuitenkaan viranomaisesta vaan järjestöstä, jonka tavoitteena “on keskusta, jossa on kannattavaa yrittää ja omistaa kiinteistöjä sekä haluttua asioida!” (kirjoitusvirhe lainattu suoraan heidän sivuilta). Asia ei ole siis yhtään sen virallisempi kuin, jos minä jakelisin vaikka ainejärjestöni mandaatilla huomautuksia siitä, että kaupunkitilassa on “puutteita”, koska liikkuvat valomainokset ärsyttää.

Millään yhdistyksellä ei ole sananvaltaa siihen, miten kiinteistön omistaja/vuokralainen julisteita pitää tiloissaan ja lukeeko niissä “kulli” tai jotain muuta. Sen takia on outoa, että järjestö lähestyy yrittäjiä ikäänkuin viranomaisen roolissa. Vaikka tekstissä ei suoraan sanotakaan, että oltaisiin viranomaisia, niin sellainen kuva siitä monelle äkkilukemalta jää. Tekstistä ei myöskään ilmene sitä, että asia olisi tämän järjestön vilpitön toive vaan puhutaan “puutteista” ja puutteethan on hyvä korjata.

Minusta on hieman huolestuttavaa, että joku yksityinen yhdistys ilman kaupunkilaisten mandaattia pyrkii päättämään siitä, mikä sopii katukuvaan ja mikä ei. Jyväskylän elävä kaupunkikeskusta RY ei edusta keskustassa asuvia kaupunkilaisia vaan lähinnä siellä toimivia yrityksiä ja kiinteistöjä. Heidän jäsenistään ei kuitenkaan ole tarkempaa listausta yhdistyksen kotisivuilla. Käsittääkseni (korjatkaa jos olen väärässä) sama RY on kuitenkin osavastuussa myös siitä, että Forumin katolla pauhaa massiivinen kaiuttimilla varustettu mainostaulu. Ja kenen mielestä se “sopii katukuvaan”? Suurta enemmistöä tuttavistani kyseinen pytinki häiritsee, osaa jopa niin paljon, että tekisi mieli joskus heittää kivellä.

Minusta julisteet ovat osa elävää kaupunkikeskustaa ja sopivat katukuvaan, Jyväskylän eläväkaupunkikeskusta RY:n mielestä eivät. Toivoisin kuitenkin, että yhdistys jatkossa kiinnittää huomiota siihen, että yhteydenotoista selviää, ettei kyseessä ole viranomainen vaan järjestön mielipide asiaan. Toivoisin myös, että järjestö ilmoittaisi tarkemmin sivuillaan ketä se edustaa.

Jyväskylän ilmoitustila on vuosikausia ollut surkeassa jamassa.  Esteettinen kerho -blogissa  Ylikuljun Kyösti on käsitellyt asiaa varsin perusteellisesti. Asia ärsyttää ja siksi ärsyttää myös se, että julisteiden esillelaittoon puuttuu vielä taho, johon sillä ei ole oikeus puuttua. Elävään kaupunkikeskustaan kuuluu kaupunkilaisten, järjestöjen ja yksityisten ihmisten ilmainen ilmoitustila. Elävää kaupunkikeskustaa tulisi kehittää kaupunkilaisten ehdoilla, ei yritysten.

Advertisements

One thought on “Kuka päättää mikä sopii katukuvaan?

  1. “Yhdistyksen tarkoituksena on vahvistaa Jyväskylän keskustan vetovoimaa sekä positiivista mielikuvaa keskustasta monipuolisena palvelu- ja asuinalueena ja maakunnan keskuksena.”
    Selkeästikin “positiivinen mielikuva” siistien seinien kautta on tärkeämpää kuin keskustan vetovoima tapahtumapaikkana.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s