Kuulumisia DJ-lisenssien tilanteesta

Mua pyydettiin kirjoittamaan jonkinlaista raporttia siitä, että mitä Teoston tapaamisessa tapahtui ja missä mennään Gramexin suhteen. No käydäänpä läpi. Jos ei tiedä mitä on tapahtunut, niin on hyvä käydä läpi DJ Orionin mainut koonti tähän asti tapahtuneesta. Noiden lisäksi A-studio: Streamissä oli vierailulla Effin tyyppi, Juuso Koponen aka DJ Mekaanikko sekä Muusikkojen liiton PJ ja Gramexin hallituksen jäsen Ahti Vänttinen. Ihan kiva keskustelu oli, vaikka jäi vähän pintapuoliseksi. TV on kyllä paska formaatti yhteiskunnalliseen keskusteluun, kun aika aina loppuu, mutta harmillisesti se vaikutukseltaan suurin.

Kävimme tosiaan sekalaisella seurakunnalla 8.5. Teoston juttusilla. Meitä oli hieman päälle kymmenen DJ:tä ja muutama Teoston edustaja. Äänessä Teostolta oli lähinnä Jani Jalonen, joka toimii Teoston musiikkiratkaisut-yksikön johtajana. Aluksi käytiin vähän lakiasiaa läpi ja sitten alettiin vääntämään. Hyvin pian kävi ilmi, että Teostolla on halua saada formaatit tasavertaiseen asemaan, MUTTA pitkät neuvottelut Maran kanssa on juuri tänä keväänä saatu päätöksen, joten DJ-lisenssien maksujen siirtäminen ravintoloille ei tule kysymykseen, koska neuvottelupakettia ei haluta avata heti uudelleen.

Keskustelu oli hyvin rönsyilevää ja välillä puhuttiin siitä, miten muusikot tilittää keikkakorvauksia eteenpäin. Hieman parempaa puheenjohtajuutta oisin kaivannut palaveriin, niin ei olisi mennyt niin paljon aikaa asiaankuulumattomiin juttuihin ja ihmiset olisi saaneet paremmin puheenvuoroja eikä olisi ollut sellaista päälle huutelua, en arvosta sellaista. Jossain välissä todettiin, että jos formaatit halutaan samaan asemaan, niin DJ-lisenssit täytyy poistaa kokonaan tai sitten myös vinyyleille ja cd-levyillekin täytyy saada lisenssit. Se olisi ainakin selkein tapa saada formaatit samalle viivalle. Jossain välissä sitten joku tulkitsi asian niin, että Teosto olisi ehdottanut lisenssimaksuja cd- ja vinyylilevyille, mutta minä käsitin sen olevan jonkinlainen väärinymmärrys, koska itse en sellaista ehdotusta Teostolta kuullut ja he sen jälkikäteen myös kiistivät.

Teostolla ei ollut esittää oikein mitään järkevää mallia ainakaan vielä, millä homma ratkaistaisiin. Vaikuttaa siis siltä, että tahtoa muutokselle olisi, mutta kädet on sidottu, koska Maran kanssa ei voida neuvotella. Jotain keikkakohtaisia lisenssejä ja muita heiteltiin ilmaan, mutta ei sellaiset kyllä ratkaise ongelmia.

Teosto toi esiin myös sen, että heidän täytyy kohdella asiakkaitaan samalla tavoin eli DJ:t eivät voi saada erityisoikeuksia lisenssien suhteen tai muuten ne täytyisi antaa myös partureille, takseille etc. Toisaalta en ihan täysin ymmärtänyt, että olisiko se sitten isokin ongelma? Digitaalisuus on tätä päivää ja nykykäytäntö aiheuttaa sen, että käteviä digimuodossa olevia kappaleita eivät voi yritykset käyttää, niin onhan se nyt oikeasti ongelma muuallakin kuin DJ:llä. Eikö ratkaisu voisi siis olla poistaa kopiointilisenssit kaikilta toimijoilta ja vaikka sillä verukkeella sitten nostaa esityskorvauksia ensi kierroksella, jos on sovittu, että ne sisältää oikeuden käyttää kopioita? Typerä se on pakottaa yritykset käyttämään Radio Novaa, kun olisi niin helppoa antaa heidän käyttää sitä iPodiaan taustamusiikkisoittimena. Se, että helpoin ratkaisu on antaa vain radion soida, ei edistä musiikin monimuotoisuutta.

Hyvä puoli oli kuitenkin se, että Teosto ei kannata ratsioiden tekemistä ja toivon mukaan ei tulevaisuudessakaan. DJ-porukalta saatavat lisenssimaksut on niin pieniä rahavirtoja järjestöjen kassassa, että PR-tappio on niin monta kertaa suurempi, mitä saatava hyöty ratsatuista DJ:stä, että hommassa ei ole järkeä. Sen tuntuisi tajunneen molemmat järjestöt ja oli mukavaa olla mukana heidän herättämisessään asian suhteen.

Gramexia en käynyt henkilökohtaisesti tapaamassa, koska aikataulut ei oikein taipuneet ja onhan tuo Helsingissä ramppaaminen opiskelijahinnoillakin aika kallista lystiä täältä Jyväskylästä asti. Alex Nieminen ja Suomalaisen diskokulttuurin edistämis- ja edunvalvontayhdistys RY ovat käyneet Gramexilla juttusilla. Alex Niemisen kertoman perusteella ymmärsin, että Gramexilla olisi haluja siirtää maksut ravintoloille, koska se olisi paljon selkeämpää ja helpompaa kaikin puolin. Se ei asettaisi formaatteja samanarvoiseen asemaan, jos edelleen ravintolat voisivat olla maksamatta lisenssejä, jos soittavat cd- tai vinyylilevyjä, mutta nykyaikana sellaiset ravintolat ovat varmaan niin pieni vähemmistö, että asia tuskin on kauhean suuri ongelma.

Hyvänä puolena tuossa olisi myös se, että pubit ja muut ravintolat, joissa soi taustamusa, voisivat paljon vahvemmin kehittää omaa musiikkiprofiiliaan,  kun ei tarvitsisi olla CD:n tai ostetun soittorasiapalvelun varassa. Tietokone ja sinne laillisesti hankittuja biisejä parit läjät ja avot. Taustamusiikkipalvelut saattaisivat vähentyä tuon seurauksena, jos olisi mahdollista tehdä taustamusiikit ihan tavallisella tietsikalla ja mp3-kirjastolla, mutta en kyllä kauheasti jäisi suremaan tätä asiaa. Nuo taustamusiikkipalvelut on mielestäni ollut lähinnä vastaus tähän hankalaan tilanteeseen, jossa musiikkia ei saa digitalisoida mitenkään helposti, joten ne ovat tarjonneet pakettia, joka sisältää sekä biisit että lakitekniset sopparit sekä simppelin (ja yleensä huonon) softan.

Hyvin vaikea sanoa, että millaista kompromissiehdotusta Teostolta on tulossa, mutta mielelläni kuulisin kyllä miten asian valmistelu etenee, jotta sitä voisi kommentoida. Voi olla, että kompromissi tulee olemaan sellainen, että se korjaa nykyistä lisenssijärjestelmää jonkin verran, mutta ei poista sen perustavanlaatuisia ongelmia tai sitä moraalista ongelmaa siinä, että miksi digiostoja tai digitoituja biisejä kohdellaan eri tavoin. Omasta mielestäni järjestelmän täytyy täyttää seuraavat ehdot:

1. Teknologianeutraali, digitaaliset tiedostot ja fyysiset äänitteet samalle viivalle.
2. Mahdollistaa DJ:n tai ravintolan/yrityksen äänitekokoelman hyödyntämisen myös digitaalisina tiedostoina (format shifting).
3. On yhtä reilu sekä viisi, sata tai kaksi sataa keikkaa vuodessa tekeville DJ:lle. Nykyinen järjestelmä suosii paljon rahakeikkaa tekeviä eikä ole pitkällä tähtäimellä kestävää, että vähän tuloja saavat DJ:t laitetaan suhteellisesti heikompaan asemaan lisenssien edessä, koska se nostaa kynnystä tulla alalle.

Aikalailla kaikki nämä ongelmat ratkeaisivat, jos järjestöt alkaisivat tarjoamaan yhtä täyspakettia yrityksille, joka sisältää oikeuden käyttää laillisesta lähteestä ostettuja kappaleita tai sitten laillisesta lähteestä kopioituja kappaleita. Periaate, että kerran maksettua biisiä voi käyttää vain yhdessä paikkaa samaan, olisi tekijöiden kannalta optimaalinen, mutta käytännössä tuota on toki hankala valvoa. Ehkä simppelimpää olisi tarjota pakettia, joka vaatii vain laillisesta lähteestä tehtyä kopiointia ja luottaa siihen, että ihmiset tukevat artisteja ostamalla ne biisit jotain kautta aitona.

Sellaista. Jos jollakulla on eri näkemyksiä kokouksesta tai haluaa raportoida omia Gramex-visiittejään tänne, niin olisi mainiota. Keskustelu jatkunee ja jos kerkeän nähdä Gramexin edustajaa itse jossain välissä, niin raportoin myös siitä tänne.

Kesäterveisin,

DJ Syfilis aka DJ Junkieman

P.S. Kunhan tämä asia on käsitelty, niin seuraavaksi on varmaan aika puhua niiden maksujen tilittämisestä oikeille artisteille sekä niiden tilitysten avoimuudesta. Sinänsä hupaisaa on, että DJ:t ovat niinkin kiinnostuneita ajamaan artistien asiaa noiden tilitysten suhteen, vaikka artistien itse pitäisi olla se taho, joka innokkaiten muutosta hakee.

Advertisements

One thought on “Kuulumisia DJ-lisenssien tilanteesta

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s